Thursday 21 July 2016

Resepi gulai ikan nasi dagang

Salam pertemuan buat kali ke3. Hari tu ada janji nak buat keras tangan, tp sibuk lah pulak. Ok beb akak masak lagi. Dah sah dan sahih hari2 kena masak ya tak.  Kali ni resep nya ikan masak gulai ala2 lauk ikan nasi dagang

Bahan2 utk u alls sediakan adalah seperti berikut

1.  Bawang merah besar 4 biji
2.  Cili kering 5 biji
3. Halia seinci
4. Lengkuas seinci di ketuk
5. Asam keping
6. Ikan tongkol sederhana besar dipotong. / 6 ekor ikan kembung sedehana besar
7. Timun dipotong panjang2 dalam seinci
8. Serbuk kari ikan sesudu besar
9. Kunyit debu 1 sudu teh
10. Cili api 6 biji

Bahan 123 blend

Tumis bahan yang di blend sehingga agak garing. Masukkan lengkuas dan rempah kari ikan sesudu besar dan juga serbuk kunyit 1 sudu teh , tumis hingga naik minyak.
 Biarkan sebentar masukkan air secawan. Masukkan asam keping 1  keping je tau. Nanti masam sangat.

Masukkan ikan dan timun. Biarkan dia boiling sampai timun tadi agak2 lembut

Barulah masukkan santan dua cawan dan air secawan. Kuantiti ni korang agak2 la ya. Ikot suka nak pekat ke x. Tapi lepas masuk santan jgn stop tradisi kacau mengacau dlm periuk tu ya. Masukkan cili api, x kisah la yg ijau ke merah dik non.
 Bila dah menggelegak, masukkan garam dan sedikit gula untuk ganti pak aji yg kurang sihat tu k. Biarkan sebentar dan bolehla tutup apinya. Itu saja. Bye2. 

NOTA: untuk ikan tongkol lagi sedap sebelum masak, anda rebus separuh masak dengan asam keping dan sedikit garam.gulai ni kalau di masak awal dan disimpan akan bertambah powernya.


Yg penting pinggan yg di guna tu pinggan pemakan sihat...he he. Ko hado?hidang ngan sambal belacan. Nampak x petai jeruk tu.. nanti akak update camana nak buat beliau ya.

No comments:

Post a Comment